0,00
0

Winkelwagen

chanel n 5
Chanel n5

Chanel No. 5 is een parfum gecreëerd door het Franse modehuis Chanel. Het was het eerste parfum ontwikkeld door de Russisch-Franse chemicus en parfumeur Ernest Beaux onder leiding van Coco Chanel in 1921. Zowel de geur – die niet de traditionele op bloemen gebaseerde geuren van die tijd volgde – als de marketing – met zijn minimalistische naam en vierkante flacon – zijn iconisch geworden. No. 5 blijft een van de meest verkochte parfums.

Oorsprong Chanel n5 :

Chanel, die al naam had gemaakt met de verkoop van maatpakken, loszittende jurken en sportkleding, besloot haar eigen parfum te maken. Ze wilde vrouwen bevrijden van bloemengeuren; daarom vroeg ze Ernest Beaux om het parfum te creëren, omdat ze vond dat vrouwen naar vrouwen moesten ruiken en niet naar bloemen. Beaux ontwikkelde op basis hiervan twee parfumlijnen – één genummerd van 1 tot 5 en de andere van 20 tot 24. Zonder aarzelen koos Chanel nummer 5. Ze bracht het op de markt in 1921, op de vijfde dag van de vijfde maand; ze geloofde dat het getal vijf geluk bracht. En inderdaad, het werd een groot succes.

Verspreiding chanel n5:

Chanel No. 5, gelanceerd door de Wertheimers in 1924 – met Pierre als chef-parfumeur – blijft een van ‘s werelds meest populaire geuren. Fans zijn onder meer André Walter en Catherine Deneuve, en Marilyn Monroe, die naar verluidt niets anders dan Chanel No. 5 in bed heeft gedragen en die er in die periode bijna eigenhandig voor heeft gezorgd dat de verkoop wereldwijd omhoogschoot. Baz Luhrmann maakte een reclame voor het parfum in 2003 met Nicole Kidman; Audrey Tautou is sinds 2006 het gezicht van dit parfum. De door Luhrmann geregisseerde reclame van 2004 was de duurste die ooit is gemaakt en was vanaf eind dat jaar wereldwijd op televisie te zien en vanaf begin 2005 in de bioscoop te zien.

structuur chanel n5:

Chanel No. 5 is een mijlpaal in de parfumerie. Hoewel het niet het eerste parfum was waarin aldehyden werden verwerkt, was het wel het eerste parfum dat op grote schaal werd verkocht en waarin grote hoeveelheden aldehyden werden gebruikt. Het is dan ook het eerste parfum in zijn soort dat bekend staat om zijn bloemige aldehydegeur – andere voorbeelden zijn Arpège (Lanvin, 1927), Madame Rochas (Rochas, 1960), Calandre (Paco Rabanne, 1968), Rive Gauche (YSL, 1970) en White Linnen (White Linnen Lauder, 1978).

De compositie bevat topnoten van aldehyden, bergamot en oranjebloem uit Grasse, hartnoten van jasmijn en roos, en basisnoten van sandelhout, vetiver, muskus en vanille.

De verpakking is een echte klassieker en bestaat uit een eenvoudige, vierkante flacon, identiek aan de plattegrond van de Place Vendôme in Parijs. De sobere verpakking zorgt ervoor dat de aandacht op de geur gericht blijft, en deze wordt omschreven als tijdloos, authentiek, modern en hedendaags tegelijk.

jouw reactie